V současné době existují vychytávky skoro na všechno. Díky nejrůznějším nástrojům a aplikacím můžete vylepšit své cvičení, stravování, spaní, no a taky psaní.
Při copywritingu využívám celou řadu podpůrných nástrojů, které nejen vylepšují mou práci, ale současně mi šetří čas. Níže najdete přehled jednotlivých nástrojů, které se mi osvědčily.
Jak se vyhnout autorské slepotě
I když po sobě čtete text několikrát, nějaké chyby nebo překlepy prostě přehlédnete. Můžete text nechat přečíst kolegu copywritera nebo třeba začít spolupracovat s korektorem. Pokud ale tyto možnosti nemáte, nebo využít nechcete, pak zkuste svůj text vložit do nástroje Opravidlo. Jedná se o českou alternativu oblíbeného anglického nástroje Grammarly.
Opravidlo sice nepodchytí 100% všechny chyby, nicméně řadu jich zachytit dokáže.
Mimochodem, pokud vytváříte texty v online Google Dokumentech, doporučuji si texty následně stáhnout a otevřít v klasickém Wordu. Ten vám opět odhalí více překlepů než zmíněné Google Dokumenty.
Když nemůžete najít vhodná slova
Pravidelné rozšiřování slovní zásoby je pro copywritera nezbytností. Ale marná sláva, někdy prostě vhodné slovíčko nemůžete najít. A pokud nechcete v textu opakovaně používat jeden a ten stejný výraz, musíte hledat vhodná synonyma. Za tímto účelem je skvělý nástroj Synonymus. Najdete v něm širokou škálu synonym a výrazy v různorodém kontextu, kterými se můžete inspirovat. Pokud preferujete tištěné verze, tak si můžete pořídit Slovník českých synonym a antonym, který obsahuje 34 000 hesel.
Pokud nehledáte zrovna synonyma, ale obecně vás zajímá, jaká slova uživatelé vyhledávají, aby se dostali na váš web, pak vyzkoušejte Google Ads a v rámci nich Plánovač klíčových slov, případně rovnou mrkněte do sekce Vyhledávací dotazy.
A pokud pokukujete po SEO a zajímá vás, jak jsou jednotlivá slova vyhledávaná, nebo třeba jak si na určitá klíčová slova stojí konkrétní web, pak určitě vyzkoušejte Collabim.
Když si opravdu nejste jistí gramatikou
Opět můžete využívat služby korektora, nebo si oprašte znalosti českého pravopisu. Třeba díky Internetové jazykové příručce od Ústavu pro jazyk český. Přehledně zpracovaná je také stránka Pravopisně.
Zkraťte si čas u stejných textů
Některé texty se pravidelně opakují. Může se jednat o e-mailovou komunikaci, community management na sociálních sítích nebo třeba nabídku v newsletteru. V takových případech nemusíte stejné texty psát stále dokola, ale můžete využít tzv. text expander. Ten vám umožní vepsat jen určitou zkratku a místo ní se vám vepíše celá věta nebo dokonce odstavec. Mně osobně se osvědčil nástroj FastKeys. Je sice v anglickém jazyce, ale je velmi intuitivní a v základu je zdarma.
Sledování stavu zakázek
Potřebuji mít ve svých zakázkách přehled. Pro správu projektů proto využívám Trello. Pohodlně si do jednotlivých sloupců vepíši konkrétní zakázky, vím, jestli mám nějaký text vytvořit nebo čekám na zpětnou vazbu od klienta, jaký mám termín dodání, kdy proběhla poslední komunikace apod. Vše mám přehledně na jednom místě a nemusím informace dohledávat například v e-mailech.
Čas pod kontrolou
Efektivní time management považuji pro svou práci za nezbytný. Potřebuji vědět, kolik času strávím nad kterou zakázkou, kolik nad administrativou, a kolik třeba na bezcílném projíždění sociálních sítí. Abych mohla svůj čas měřit, využívám Toggl. Pohodlně si do něj vepíšu název projektu a každý den vidím, čím trávím kolik času. Na konci měsíce (nebo za libovolné časové období) zase zjistím, kolik času mi zabral který projekt. A v případě potřeby můžu export zaslat svým klientům.
Opět existuje celá řada alternativ, mezi nimi například Clockify, ClickUp.
Efektivnější sociální sítě
Společnost Meta má sice svůj vlastní Plánovač pro publikování příspěvků na Facebooku a Instagramu. Pokud pro své klienty spravujete sociální sítě, pak jste jistě narazili na to, že zmíněný Plánovač nefunguje, nebo funguje jinak, než by měl. A navíc jej nevyužijete na ostatní sociální sítě. Pro publikování příspěvků proto využívám Buffer. Můžete si v rámci něj naplánovat příspěvky i na LinkedIn, Twitter a nově i na TikTok.
V omezené míře je Buffer zdarma a velmi oblíbenou alternativou je například Kontentino.
V rámci správy sociálních sítí také pracuji s nástrojem bit.ly, který zkracuje URL adresy, a navíc umožňuje, abyste si novou URL adresu pojmenovali podle své volby. No a aby byl výčet kompletní, tak pokud potřebuji na Instagram vkládat proklikávací odkazy, využívám Linkin.bio od firmy Later. Díky němu vložíte do svého instagramového profilu odkaz na linkin.bio a v rámci něj už máte konkrétní příspěvky s požadovanými URL adresami, na které už uživatel pohodlně klikne.
Ke každému zmíněnému nástroji najdete samozřejmě alternativy. Pokud ne přímo v českém jazyce, tak určitě v anglickém. Záleží tak jen na vás, ke které variantě se přikloníte. Doufám, že jste v článku našli alespoň trochu inspirace, která vám pomůže práci s texty a obecně podnikání na volné noze usnadnit a zefektivnit.