Co uživatelé chtějí na sociálních sítích v roce 2025

Průzkum více než 4 000 spotřebitelů, 900 odborníků na sociální sítě a 300 marketingových manažerů zjistil, proč se mění vztah uživatelů k sociálním sítím a jak mohou marketéři proniknout balastem a vytvořit zapamatovatelnou značku.
Snímek obrazovky 2025-03-10 151931

Platforma pro správu soc. sítí, Sprout Social, oslovila více než 4 000 spotřebitelů, 900 odborníků na sociální sítě a 300 marketingových manažerů, aby zjistila, proč se mění vztah uživatelů k sociálním sítím a jak mohou marketéři proniknout balastem a vytvořit zapamatovatelnou značku.

Níže najdete výsledky jejich průzkumu.

Na co by se měli marketéři v roce 2025 zaměřit

Podle reportu od Sprout Social uživatelé vnímají pozitivně například: 

  • publikování originálního obsahu,
  • poskytování rychlé a personalizované zákaznické péče,
  • boj s dezinformacemi,
  • zosobnění značky.

Naopak negativně hodnotí:

  • snahu aplikovat každý trend,
  • příliš korporátní tonalitu,
  • pravidelné publikování jen pro to, aby bylo něco publikováno.

Sociální sítě umožňují sledovat aktuální trendy

Uživatelé se jednoznačně shodují, že díky sociálním sítím drží krok s trendy a kulturními událostmi. A sociální sítě jsou pro ně mnohem důležitější než televize nebo streamovací služby. Toto nastavení platí napříč generacemi – což ukazuje na rozsáhlý kulturní posun.

Množství času, které spotřebitelé tráví na sociálních sítích, je stále stejné. Přestože mnoho spotřebitelů je již permanentně online, 30 % z nich plánuje v roce 2025 využívat sociální sítě ještě více, zatímco 56 % plánuje sociální sítě používat stále stejně. 

Uživatelé využívají především Facebook a Instagram

Ve snaze objevovat trendy jsou uživatelé přítomni na většině sociálních sítí. Nejčastěji však mají Facebook, Instagram a YouTube. Pokud by mohli používat pouze jednu síť, vybrali by si Facebook, těsně následovaný Instagramem. 

Generace Z má nejčastěji profil na Instagramu (89 %), YouTube (84 %) a TikToku (82 %).

Jak můžou značky vyniknout

Aby byla značka relevantní pro své sledující, měla by sledovat aktuální dění a ne slepě replikovat každý mem. Spotřebitelé sice chtějí, aby značky měly přehled o kultuře, není ovšem nutné naskakovat na každý trend ve snaze vyniknout. Právě to totiž může mít opačný efekt. Spotřebitelé chtějí, aby jim bylo nasloucháno a odměňují značky, které upřednostňují originalitu a zapojení publika.

Spotřebitelé na sociálních sítích nejčastěji upřednostňují značky, které mají vysokou kvalitu, produkt nebo službu. Což je pro značky výrazná připomínka, že na sociálních sítích nevykompenzujete větší obchodní problémy.

Podle uživatelů jejich oblíbené značky vynikají následujícím:

  • kvalitou produktu a služby,
  • originalitou obsahu,
  • způsob, jakým zapojují sledující,
  • jak rychle reagují na dotazy zákazníků,
  • obsah, který publikují jejich zaměstnanci.

Jaký obsah je nejdůležitější

Než se uživatelé rozhodnou, že začnou určitou značku sledovat na sociálních sítích, všímají si jejího obsahu. Jak je originální a jak značka komunikuje se svým publikem.

Růst počtu followerů tak vyžaduje tvorbu obsahu zaměřeného na lidi, který ukazuje, že se zajímáte o to, co chce vaše komunita. Neustálým zveřejňováním příspěvků si lidi neoslovíte. Důležitější je zapojit své fanoušky a komunikovat s nimi.

Když spotřebitelé hodnotí nejdůležitější rysy obsahu značky, autentičnost a relevance jsou na předních místech seznamu. Značky by se měly snažit si vytvořit vlastní autentickou identitu.

Kopírování trendů vám moc slávy nepřinese

Jakmile se na sítích objeví nějaký trend, řada značek ho začne kopírovat. Ne pro všechny značky je však tento přístup prospěšný. Více než čtvrtina respondentů uvedla, že kopírovat nějaký trend má význam jen ve chvíli, pokud ho značka dokáže zopakovat max. do 48 hodin od jeho objevení.

A více než třetina respondentů se domnívá, že je to trapné.

Zákaznickou péči rozhodně nepodceňujte

Na sociálních sítích najdete každou fázi cesty zákazníka. Od objevování, přes zvyšování povědomí o produktech. Komentáře, zmínky a zprávy jsou u zákazníků oblíbeným způsobem komunikace. Obsah vytvářený uživateli a online komunitou zase podporují loajalitu.

Navíc 73 % uživatelů uvedlo, že pokud jim značka neodpoví na soc. sítích, nakoupí u konkurence. A ¾ respondentů uvedlo, že očekávají reakci od značky do 24 hodin, ideálně ještě dříve.

A právě soc. sítě budou v roce 2025 hrát při prodeji ještě silnější úlohu. Většina interakcí spotřebitelů se značkami začíná dlouho před nákupem. Mnozí se obracejí na sociální sítě, aby prozkoumali produkty dokonce 1 až 6 měsíců před samotným nákupem. Služby, které značky poskytují ostatním zákazníkům (například v sekci komentářů), by mohly ovlivnit nákupní rozhodnutí dalších uživatelů. 

Zhruba 81 % respondentů uvedlo, že díky sociálním sítím uskuteční několikrát ročně spontánní nákupy.

Stále plynulejší nakupování na sociálních sítích také umožňuje rychlejší nákupní rozhodnutí. Ačkoli v současné době nakupuje pouze 13 % spotřebitelů přímo na sociálních sítích, to se pravděpodobně změní.

Přibližně jedna třetina všech spotřebitelů předpokládá, že v příštím roce bude na sociálních sítích nakupovat častěji. Přičemž u generace Z se toto číslo zvýší na téměř polovinu. 

Když jsou spotřebitelé připraveni provést přímý nákup, nejčastěji využijí Facebook, následovaný TikTokem a Instagramem. V případě generace Z se tento poměr liší,  ta totiž nejčastěji používá TikTok.

Sociální sítě jsou pro relevantnost značky zásadní

Sociální sítě posunují kulturu kupředu. Jsou jádrem globálního sdílení informací, ovlivňují pohled na svět jednotlivých uživatelů: od toho, co je baví a co si kupují, až po konkrétní politické názory. 

Místo toho, aby marketéři vnímali sociální sítě jako jeviště pro předvádění nejnovějších trendů, měli by je vnímat jako zdroj důležitých poznatků o uživatelích. A jako příležitost, jak začlenit svou značku do kultury.

Na sociálních sítích mohou firmy vytvářet své autentické identity, budovat cesty zákazníků a strategie jejich zapojení a zdokonalovat své produktů s využitím upřímné zpětné vazby od zákazníků.

Zdroj:  Sprout Social

Kam dál?

Chcete získávat pravidelné tipy ze sociálních sítí? Přidejte se do FB Skupiny Sociální sítě – tipy, rady, novinky. Kde na vás čeká pravidelná dávka novinek a inspirace.

Pokud chcete do tajů sociálních sítí proniknout více, můžete se zúčastnit školení Abeceda sociálních sítí, které je zaměřeno na Facebook, Instagram a LinkedIn. Či školení Základy online marketingu. Navíc na ně můžete získat dotaci 82 % od MPSV na Digitální vzdělávání.